یافته های جدید، تنظیم غیرمستقیم هومئوستازی گلوکز را توضیح می دهد

16 اوت 2019 - جزایر ترشح کننده ی هورمون در لوزالمعده یا همان جزایر لانگرهانس دارای یک معماری سلولی منحصر به فرد هستند که امکان ارتباط متقابل عملکردی بین انواع مختلف سلول ها را فراهم می آورد. سوماتوستاتین که توسط سلولهای دلتا ترشح می شود و یک مهار کننده ی مؤثر برای سلولهای بتای ترشح کننده انسولین و سلولهای آلفای ترشح کننده ی گلوکاگون است. طبق یک مطالعه ی جدید توسط محققان موسسه ی کارولینسکای سوئد، که در مجله Nature Communications منتشر شده است، سلولهای دلتا می توانند به طور غیر مستقیم بر هومئوستازی گلوکز در سلامت و بیماری تأثیر گذارند.

پرفسور Per-Olof Berggren  ، نویسنده ی ارشد این مقاله از مرکز تحقیقاتدیابت و غدد درون ریز Rolf Luft  در موسسه کارولینسکای سوئد و استاد مهمان در دانشکده پزشکی لی کنگ چیان در سنگاپور، گفت: نتایج ما بینش مهمی در مورد فعالیت سلول دلتا در سلامت و پیش دیابت و یک مکانیسم احتمالی در مورد عملکرد سوماتواستاتین در ایجاد اثرات مهارکنندگی در جزایر لانگرهانس، ارائه داد.

بیشتر سلولهای دلتا طویل شده و دارای یک تنه ی سلولی مشخص با یک ساختار پا مانند(filopodia-like structure) هستند. پرفسور Berggren و همكارانش با استفاده ازتکنیک اپتوژنیک در موجود زنده و تصویربرداری پر سرعت Ca2+، نشان دادند كه این فیلوپودیاها، ساختارهای پویایی هستند كه دارای یک دستگاه ترشحی می باشند و سلول دلتا را قادر می سازند تا به تعداد زیادی سلول بتا در جزایر لانگرهانس دسترسی داشته باشد.

این وضعیت ساختاری، که با سیگنالینگ درون زای  IGF-1 / VEGF-A مدوله می شود، کارآیی تنظیم فعالیت سلولهای بتا را بالا می برد. در پیش دیابت، سلولهای دلتا تحت تأثیر تغییرات مورفولوژیکی قرار می گیرند که ممکن است جبرانی برای حفظ تنظیم پاراکرین[1] سلول های بتا باشد.

پرفسور Berggren می گوید: مدتهاست كه تاثیر سلولهای دلتا، که در اقلیت در بین سلولهای ترشح کننده ی هورمون در پانکراس هستند، در تنظیم مؤثر عملکرد سلولهای آلفا و بتا بصورت یک راز باقی مانده است. این داده های بنیادی رابطه ی مهم ساختار و عملکرد را بین سلولهای دلتا و سایر سلولهای ترشح کننده ی هورمون در جزایر لانگرهانس توضیح می دهد، و زمینه ی درک عملکرد سلول های دلتا( با وجود در اقلیت بودن آنها)، را به عنوان تعدیل کننده ای کارآمد در هومئوستازی گلوکز فراهم می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-indirect-glucose-homeostasis.html

 



[1]پاراکرین، نوعی عملکرد هورمونی که در آن هورمون ساخته شده در سلول های درون ریز و آزاد شده از آنها به گیرنده های آن که در سلول های مجاور وجود دارند متصل می شوند و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار می دهند